(NE)PLODNOST

02.04.2019

Zdravím, přináším nové téma k zamyšlení a to je (ne)plodnost. Občas píšu psychologicko-lékařské články na témata těhotenství, porody a plodnost se mi v poslední době často objevují a ráda bych přednesla pár svých dojmů+zamyšlení. Původně jsem se chtěla na těchto stránkách zabývat především sny, ale psychologie je dost obsáhlá, tak se nechám unášet:-)

Když čtu články o plodnosti, řekla bych, že je to skoro div, porodit a porodit zdravé dítě. Přitom podle statistik se narodí asi 97% všech dětí v pořádku. Takže to číslo uklidňuje.Na druhů stranu, častěji se využívá umělé oplodnění a to už vede k zamyšlení. Nedávno jsem viděla video jedné ženy, která měla už ve 27 letech zkušenost s umělým oplodněním. Přes rok nechráněného styku se jí s partnerem nedařilo otěhotnět. A lékaři toho zas tolik neporadí. No, pokud je problém fyzický, třeba malý počet spermií, neprůchodnost vaječníků, cysty, myomy apod. tak se to dá řešit. Ale když je muž i žena biologicky v pořádku?

Pokud bych vycházela z toho, o čem se domnívám-tedy, že jsme na tomto světě proto, abychom se učili, navrhuju následující témata k zamyšlení. (Vycházím z vlastní zkušenosti i zkušenosti jiných a četby odborné literatury).

Jaký mám vztah k tělu? Líbím se sama sobě? Mám se ráda? Cvičím? Já sem sa dycky divila babičce, že na stará kolena cvičí. Nikdy sem to nechápala....Na druhů stranu, mně je skoro 27 a ztuhnuté svaly sa začaly ozývat a na to platí především cvičení..... Člověka to překvapí asi stejně jako šediny:-) Vždyť jsem ještě mladý/á, že...

Další, podle mě velice důležité téma je sexuální výchova. Ráda bych se v budoucnosti ujala této témy i v praktickém životě. Sexuální výchova není jen o tom, kam ho strčit, jak neotěhotnět a pohl.choroby. Mnoho mladých lidí si myslí, že otěhotnět je hračka...No, ale když dojde na lámání chleba, tak to hned nemusí jít. A někdy jde jen o takou banalitu jako neznalost svého těla.

Ovulace, frekvence pohl.styku. Někteří žijí pohlavně 1-2x do měsíce a diví se, že to nejde. Většina, ale ne každý ví, že největší šance na početí je v období ženiny ovulace (a ta trvá jen pár h-1-2dny). Žena také musí vědět, kdy tu ovulaci vůbec má...Ale v dnešní době jsou na to už nějaké ovulační testy... Ne každý také ví, že jak se zkracuje menstruační cyklus, snižuje se i možnost otěhotnět. Folikuly potřebují určitý čas k dozrání, s věkem se menstruační cyklus snižuje a tím i možnost dozrání folikul...

Psychologické aspekty

Ženství a mužství. Je to velice omýlané téma v poslední době. Možná o tom též v budoucnu napíšu. Ale napadá mě-ze selského rozumu, jedno-k porodu žena potřebuje pánev a ne jedna žena, víc mužská, měla boky a oblast pánve ztuhnutou. Mohla to nejvíc cítit při tanci. Jestli toto ovlivňuje porod a plodnost, není vědecky dokázané. Ale mít ztuhnuté boky není nic pohodlného a pokud se máme učit, k zamyšlení to stojí.

A pak jsou tu další témata, o kterých Vám toho moc nepovím, víc ví zkušení psychologové, já jsem na počátku bádání i vzdělání. Jakou oporu mám v partnerovi? Chci přivést dítě do tohoto světa? Strachy, strachy... Bojím se toho, že budu jako moje matka? Těším se na těhotenství, ale co bude potom? Zvládnu to? Nechci se vzdát role dítěte a přenechat ji potomkovi? Mám konflikt s matkou/otcem? A tak dále...

A neopomenu zmínit antikoncepci. Pořádné informace o tom, jaký má dopad na ženské tělo nenajdeme. Protože ty, co si přečteme, jsou tak protichůdné, udělat si vlastní názor může být obtížné. Řešit toto téma půl roku před plánovaným těhotenstvím a nemít dostatečné informace v 16,18, kdy s antikoncepcí žena začíná, je také jedna věc. Každá žena má individuální zkušenost. Jedná užívá antikoncepci roky, vše je v pohodě a pak do půl roku po vysazení počne. Jiná má stavy, nálady apod. No každý si musí najít to svoje, co mu vyhovuje. Ale nezapomeňte na jednu věc. Hormonální antikoncepce a nitroděložní tělíska tu jsou teprve pár desítek roků (ani ne jednu stovku). A tak, jak se pořád neví, co s nama udělá kombinace 20 éček v jednom zákusku z obchodu, troufnu si tvrdit, že tak to lékaři neví i u antikoncepce.:-)

Čiňte volby, které Vás udělají spokojenějšími a svobodnějšími.

Není dovoleno kopírovat obsah stránek bez souhlasu tvůrce tohoto webu. 
Všechna práva vyhrazena 2019
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky